Psicologia e Psichiatria
I nazisti parlavano di Vernichtungslager, termine che noi impropriamente traduciamo con "campi di sterminio": in realtà sarebbe più esatto dire "campi di annientamento". Al riguardo la letteratura specializzata si è ampiamente soffermata sulle conseguenze psicologiche del progetto hitleriano di ridurre l'essere umano al niente, al nulla, agendo sulla psiche prima ancora che sul corpo dell'individuo.
In questo ambito la figura di Primo Levi ha suscitato e suscita tutt'oggi un forte interesse. Le riflessioni più numerose si sono sviluppate fra gli studiosi che più direttamente si occupano di indagare il comportamento umano in condizioni estreme. Vi sono poi altre questioni rispetto alle quali la figura e l'opera di Primo Levi, uomo, scrittore e testimone, costituisce un punto di riferimento importante e un'occasione di studio.
Al riguardo ci è sembrato di poter individuare alcuni campi di indagine particolari, esemplificati dagli articoli selezionati qui di seguito:
1) il sostegno alla sopravvivenza offerto, nelle situazioni estreme, dalle attività "creative", in quanto aiutano a rafforzare l'identità personale;
2) lo studio, attraverso le testimonianze letterarie, dei rapporti sociali e dell'identità sociale nelle condizioni estreme;
3) la psicologia del testimone sopravvissuto, che deve fare fronte non solo al trauma del sopravvissuto, ma anche alle responsabilità del testimone, del dover parlare per gli altri: «Ed io solo sono scampato, per raccontare» [Libro di Giobbe].
4) la dimensione soggettiva dell'esperienza traumatica.
«Rather than teaching ethics as a theoretical subject, a method is proposed that encourages direct personal confrontation with ethical dilemmas through the consideration of key examples, in the Talmudic manner. This develops ethical "muscles" and allows candidates to explore the dilemmas of what Primo Levi called the "grey zone" where the boundaries between good and bad are unclear».
H. Abramovitch, Stimulating Ethical Awareness During Training, «Journal of Analytical Psychology», LII, 2007, pp. 449–61
«On pourrait tout autant parler de destruction de l'humain, dans la mesure où ce qui caractérise principalement celui-ci c'est le lien que ces témoignages de sens ont avec la parole. Ceci rejoint les réflexions de Primo Levi qui parle de "destruction de la raison" comme but et résultat principal des camps de concentration. Ce qui est intériorisé par le sujet qui participe à une "situation relationnelle traumatique", est composé par les caractéristiques de cette relation qu'il a avec l'autre».
«Primo Levi, despite a life of literary productivity and success, succumbed to depression and suicide, an end that Langer finds presaged in Levi's writing. Levi never claimed any heroism, triumph or transcendence of the suffering of the death camps; instead his writing revealed an irremediable split. [...] Levi insisted on staying with the murky gray zones of human compromise and collusion, the drastic trade-offs at the margins of existence. The very fact of his testimony stood for the persistence of the adamantine self through the great leveling of individuality and debasement of consciousness. He returned from a world of utter senselessness, a world reduced to minimal units of consciousness, on the long march through winter where "survival begins with shoes"».
«The Shoah requires that we rethink the concepts we use to conceive of the human experience, its transmission and its memory, starting with the classic concept of representation. What is representation when the representation of being human has fallen apart?».
F. Benslama, La représentation et l’impossible, «Evolution Psychiatrique», LXVI, 2001, pp. 448-66
«The example of Primo Levi shows why the figure of the surviving witness forces us to redefine the testimony as an act. The act of testifying thus becomes an act of personal attestation of the witness. The testimony of the survivor amplifies the personal implication and responsibility of the witness: the surviving witness testifies to the unspeakable confrontation with destruction to which the dead were subjected, "and" to his own experience of survival, destruction and the need to testify».
J.-F. Chiantaretto, Le témoignage et la figure du témoin survivant : une approche plurielle. Réflexions à partir de Primo Levi, «Evolution Psychiatrique», LXVI, 2001, 3, pp. 436-47.
«The present study deals with social relationships in the extreme situation of the concentration camp, using Primo Levi's If This Is a Man, written just after the author's release from Auschwitz. This text was chosen because it is one of the most important testimonies of the Holocaust and, at the same time, a work of great artistic value. An analysis of the behaviour described gives us access to otherwise irretrievable data. Three aims have been pursued: (1) to explore and describe interpersonal and intergroup behaviour in extreme situations from the victims' perspective; (2) to analyse these types of behaviour through social identity theory (SIT); and (3) to highlight certain observations and comments by Levi, an excellent "privileged observer", which mightsuggest new directions of research in this field».
C. Volpato, A. Contarello, Towards a Social Psychology of Extreme Situations: Primo Levi's «If This is a Man» and Social Identity Theory, «European Journal of Social Psychology», XXIX, 1999, pp. 239-58
«This paper will focus on situations of chronic danger and will examine the role of creative arts therapies, particularly drama therapy, in these circumstances. It will use examples from the most extreme case of life-threatening situations in human history, the Holocaust, to show the potential power of creative work in helping people cope».
Z. Seligman, Trauma and Drama: a Lesson from the Concentration Camps', «The Arts in Psychotherapy», XXII, 1995, 2, pp. 119-32.